Zelfgekozen trouwlocatie

U kunt zelf een locatie kiezen voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap. U bent dan verantwoordelijk voor de inrichting van de ruimte, de ontvangst van uw gasten en de veiligheid van alle aanwezigen. Om te waarborgen dat belangrijke dingen goed geregeld worden heeft de  gemeente voorwaarden opgesteld. Als u hieraan niet voldoet mag de ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk of partnerschap niet voltrekken.

Algemene richtlijnen

  • De locatie ligt binnen de gemeente Deurne.
  • Kerken en andere religieuze gebouwen zijn niet toegestaan als locatie vanwege de scheiding van staat en kerk.
  • U betaalt als aanvrager alle kosten voor de locatie en de inrichting.

Inrichting van de locatie

  • Er is een tafel met stoelen voor de ambtenaar en de bode en stoelen voor het bruidspaar.
  • Er is een gereserveerde parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode van het gemeentehuis.
  • Er is een afsluitbare ruimte waar de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode zich kunnen omkleden. Ook is een toilet aanwezig.
  • De ceremonie vindt in principe binnen plaats. Het mag ook buiten als u ervoor zorgt dat bij regenweer naar een gekoppelde binnenruimte uitgeweken kan worden. Zorg ook voor voldoende schaduwvoorzieningen bij zonnig weer.
  • De locatie is tijdens de ceremonie een ‘huis van de gemeente’ en moet daarom representatief zijn. Dat wil zeggen schoon, opgeruimd en goed onderhouden.
  • De ambtenaar van de burgerlijke stand kan nadere aanwijzingen geven.

Openbaarheid

  • Wettelijk geldt dat het huwelijk of partnerschap in het openbaar voltrokken moet worden. De locatie moet daarom vrij toegankelijk zijn, ook voor mindervaliden.
  • De locatiebeheerder of eigenaar moet schriftelijk toestemming geven voor het gebruik van de locatie voor een huwelijk of partnerschapsregistratie.
  • Tijdens de ceremonie geldt een rookverbod en alcoholische dranken zijn niet toegestaan.
  • Bij de locatie is voldoende parkeerruimte beschikbaar.
  • De locatie is beschikbaar vanaf een half uur voor de plechtigheid, tot een half uur daarna.

Meer dan 150 gasten bij de ceremonie of het feest?

In dat geval bent u verplicht om een melding te doen. Gebruik voor de melding het algemeen contactformulier.

Veiligheid

  • De locatie moet voldoen aan wettelijke eisen volgens onder meer de Wet ruimtelijke ordening, Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening etc.
  • Er kan gevraagd worden om een rapport dat wordt voldaan aan de brand- en veiligheidseisen.
  • Er mag voor de locatie geen sprake zijn van een aanschrijving van overheidswege of van een voornemen tot handhaving.
  • De gemeente Deurne is niet aansprakelijk voor schade, ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de huwelijksvoltrekking in of bij de locatie.

Aanvraag indienen voor eigen trouwlocatie

Vul samen met de beheerder van de door u gekozen locatie het aanvraagformulier in stuur dit met een situatieschets naar info@deurne.nl.

Is alles in orde? Dan sturen wij u een brief dat u de locatie mag gebruiken.