(Op weg naar) een nieuw stationsgebied

Het stationsgebied in Deurne wordt de komende jaren een stuk veiliger, overzichtelijker en gemakkelijker bereikbaar gemaakt. Je kunt straks veiliger oversteken, beter parkeren en het station wordt prettiger om te gebruiken. Of je nu zelf reist, iemand ophaalt of gewoon door het gebied loopt of fietst.

Deurne vervult een belangrijke schakelpositie tussen de Brainportregio, Noord-Limburg en het landelijke spoorverkeer. Dagelijks maken duizenden reizigers gebruik van het station: forenzen, scholieren, bezoekers en overstappers uit de omliggende dorpen. Door de verwachte groei van woningen, werk en mobiliteit in en rond Deurne, groeit het station van Deurne steeds meer. Een vlot, veilig en toekomstbestendig stationsgebied is dan ook belangrijk. Daarom investeren Rijk, provincie, regio en de gemeente extra geld.

Wat verandert er?

  • Er komt een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers en fietsers. Je steekt straks veilig over zonder het spoor te hoeven kruisen.
  • Er komen extra parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen. Hierdoor kun je makkelijker een parkeerplaats vinden, of een veilige plek om je fiets te stallen, en blijft het gebied overzichtelijk en bereikbaar.

Deze verbeteringen zorgen voor:

  • meer verkeersveiligheid
  • minder knelpunten in het gebied
  • versterking van duurzame mobiliteit
  • betere toegankelijkheid voor reizigers uit Deurne en de regio.

Wethouder Helm Verhees: 

“Deze subsidie onderstreept het regionale belang van Deurne als vervoershub.”

“Met deze bijdragen zetten we een grote stap richting een veiliger, prettiger en toekomstbestendig stationsgebied. De ongelijkvloerse kruising is niet alleen een oplossing voor Deurne zelf, maar voor de hele regio. Dagelijks stappen hier duizenden reizigers over – uit Helmond, de Peelgemeenten en zelfs van verder. Het Rijk, provincie en regio bevestigen met deze subsidies dat Deurne een regionale vervoershub is die van grote waarde is voor de bereikbaarheid in Zuidoost-Brabant. Dit is goed nieuws voor onze inwoners én voor de toekomst van Deurne.”

Dat zoveel overheden samen investeren, laat zien dat het station van Deurne een belangrijke rol speelt in de bereikbaarheid en mobiliteit van onze regio. Met de verwachte groei van woningen, werk en mobiliteit wordt die rol alleen maar groter.

Hoe pakken we dit aan?

De gemeente werkt samen met provincie, NS, ProRail en regionale partners in het Integraal Handelingsperspectief Station Deurne (IHP)-fase3. IHP Station Deurne-fase3 is een breed onderzoek voor de toekomstbestendige ontwikkeling van het stationsgebied.  

Doel van dit onderzoek: het station stap voor stap verbeteren op het gebied van veiligheid, toegankelijkheid, verkeersafwikkeling, ruimtelijke kwaliteit en de functie als regionale mobiliteitshub. Goed kunnen parkeren en een ongelijkvloerse kruising zijn daarbij van groot belang.

Fase3 is de fase waarin algemene plannen worden uitgewerkt tot concrete ontwerpen, kostenramingen en uitvoeringsvarianten. In deze fase worden:

  • oplossingen technisch verder uitgewerkt
  • kosten en voordelen op een rij gezet
  • verschillende projecten - zoals de ongelijkvloerse kruising - op elkaar afgestemd.

Zo ontstaat één duidelijk plan voor het hele stationsgebied. Dit plan wordt op een later moment voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Wat kun jij doen?

Wil je meepraten als de plannen verder worden uitgewerkt? Of wil je op de hoogte blijven?

Houd dan de website van de gemeente Deurne in de gaten of schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsmail van gemeente Deurne. Daar informeren we je wanneer er inspraakmomenten, informatieavonden of ontwerpvoorstellen beschikbaar zijn.